§ 1
Stk. 1: Foreningens navn er Gadbjerg Borgerforening, foreningen fungerer som sognets Lokalråd. Det er foreningens formål, at virke for områdets særlige interesser, som bindeled i mellem offentlige myndigheder samt andre instanser og borgerne. Endvidere at skabe det bredest mulige samarbejde om løsning at lokale opgaver.
Stk. 2: Foreningen har til formål, at tage initiativ til landsbyudvikling indenfor områder som bosætning, by forskønnelse, tiltrækning af erhverv, kultur og fritid mv., samt skabe sammenhold mellem borgere i sognet, give dem anledning til at mødes ved gode foredrag, underholdning, selskabelige lejligheder og andre sammenkomster.
Stk. 3: Foreningen har til formål at tage problemer op af almen karakter, rejst af en eller flere borgere i området.
Stk. 4: Foreningen har til formål, i den udstrækning det er muligt, at orientere sognets beboere om foreningens arbejde.
§ 2
Stk. 1: Foreningen holder hvert år i marts eller april måned, et borgermøde/generalforsamling, dette annonceres skriftlig med 14 dages varsel. Et forslag skal være foreningen i hænde senest 8 dage for mødets afholdelse.
Dagsorden skal minimum indeholde følgende punkter:
Stk. 2: Alle borgere der har tilknytning til lokalområdet Gadbjerg, kan lade sig opstille på mødet, hvor de kan vælges. Valget er gældende for 2 år.
§ 3
Stk. 1: Foreningen består af 5-7 medlemmer, der vælges ved almindelig stemmeflertal. Der vælges samtidig 2 suppleanter.
Stk. 2: Foreningen konstituerer sig selv med formand, næstformand, sekretær og kasserer på førstkommende møde og offentliggør herefter posterne.
Stk. 3: Foreningen tegnes af formanden og kassereren, begge skal være minimum 18 år.
Stk. 4: Foreningen afholder møder, så ofte formanden eller 3 mand af dens øvrige bestyrelsesmedlemmer finder anledning dertil, og den er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er mødt. Det påhviler sekretæren, at udfærdige referat. En sag er vedtaget, når den største halvdel af bestyrelsesmedlemmerne har stemt derfor, ved stemmelighed gælder formandens stemme for 2.
§ 4
Stk. 1: Det påhviler den valgte bestyrelse, at indkalde til møde, senest 1 måned efter valget.
Forslag der ønskes behandlet i Foreningen, skal være indkommet senest 8 dage før mødets afholdelse.
Stk. 2: Alle afgørelser og beslutninger i Foreningen sker jf. §3 stk. 4
§ 5
Stk. 1: Foreningens udgifter søges dækket af frivillige bidrag samt tilskud fra kommunen og regionen m.fl. og salg af årlig medlemskab.
Stk. 2: Rådets regnskabsår følger kalenderåret.
§ 6
Stk. 1: Eventuelle vedtægtsændringer, skal foreligge til borgermødet/generalforsamlingen i marts, og kan vedtages med ¾ flertal af de fremmødte stemmeberettigede.
§ 7
Stk. 1: Bestyrelsen kan nedsætte diverse underudvalg, som man finder nødvendig for Rådets drift.
§ 8
Stk. 1: Foreningen kan opløse sig selv ved en forud varslet begæring fra mindst ¾ af medlemmerne. Opløsningen skal ske på et borgermøde.
Stk. 2: Et borgermøde kan opløse Foreningen med ¾ flertal af de fremmødte på 2 på hinanden følgende borgermøder, med mindst 14 dages mellemrum (og max. 28 dage).
Stk. 3: Ved Foreningens opløsning, træffes der på borgermødet beslutning om anvendelse af evt. opsparet formue og aktiver.