Riskofyldt leg i trygge rammer
v/ Balder Brøndsted, lege- og bevægelseskonsulent
Hvor langt tør du klatre op i træet? Tør du gå alene ind i den mørke skov? Hvem kan cykle hurtigst ned ad bakken? Risikotagning har altid været en del af børns leg. Det nye er, at de voksne kigger mere med, end de gjorde før i tiden. Uanset om børnene er i dagtilbuddet, i skolen, i foreningen eller i hjemmet, så er der voksne øjne, der ser, og voksne der blander sig og siger stop, hvis legen bliver for vild. Det har uden tvivl sparret mange børn for både skrammer og ulykker. Men kan det også have den modsatte effekt? Risikerer vi at gøre mere skade end gavn, når vi beskytter vores børn imod risikofyldt leg?
Dette oplæg sætter fokus på værdierne og vigtigheden af børns risikofyldte leg. Med afsæt i læringsteori, neuropædagogik, legeforskning og masser af praksiserfaringer giver oplægsholderen bud på, hvordan det er muligt at skabe en risikokultur, hvor børn oplever voksne, der støtter dem i at tage chancer, samtidig med at de lærer dem at passe på sig selv og hinanden.
Det får du ud af oplægget:
• Indblik i betydningen af risikofyldt leg for børns udvikling, læring og livsglæde.
• Eksempler på risikopædagogik, som både tager højde for sikkerhed og muligheder i børns risikofyldte leg.
• Konkrete værktøjer og idéer til hvordan du som voksen kan støtte dine børns
risiko-mestring, hvad enten det er i hjemmet, institutionen, skolen eller foreningen.
• Elektronisk hæfte med oplæggets vigtigste værktøjer, legeidéer og links, lige til at
gå hjem og bruge.